dna – dieta

Dieta a dna

Prakticky nejúčinější způsob jak snížit riziko dnavého záchvatu je držet dietu.

Platí zde několik základních pravidel:

– hladinu kyseliny močové v krvi významně snížíte když zhubnete ale pozor, nedržte žádné drastické diety, nedostatek některých látek a hladovění může naopak přispět ke zvýšení hladiny kyseliny močové v krvi

– pravidelně cvičte protože pohybová aktivita má pozitivní vliv na cirkulaci krve

– pijte nejméně 2 litry tekutin denně – vhodné jsou alkalické minerálky které napomáhají alkalizaci moči a tím k udržení jinak špatně rozpustné kyseliny močové v roztoku, takže se předejde tvorbě močových konkrementů. Vodovodní vodě se vyhněte. Vhodná je i Pí – voda, jenž je běžně dostupná na našem trhu

– zcela se vyhýbejte potravinám s vysokým obsahem purinů mezi které patří: maso (zejména mladých zvířat), vnitřnosti, sardinky, ančovičky, masové extrakty, masové polévky a omáčky, brzlík, játra, ledvinky, mozeček, plíce, slezina, kostní morek, krev, játrové paštiky, jaternice, jaternicové polévky masové koncentráty zvěřina a výrobky z ní, kořenící směsi a koncentráty jako Maggi, sojová omáčka, masové kostky, maso a masné výrobky, nakládaná masa, uzeniny, masa mladých zvířat (telecí, jehněčí, kuřecí) ryby a rybí výrobky, sardelová pasta, očka, olejovky, šproty, rybí konzervy, nakládané ryby, obilniny a celozrnné výrobky, luštěniny droždí, čokoláda, kakaový prášek špenát, reveň, červená řepa, špenát, hrách, kapusta, silné kakao čaj, živočisné tuky a živočišné bílkoviny, plísňové a tučné sýry, křen, česnek, čočka, čokoláda, marcipán, ostré koření, hořčice, sójová omáčka (vyjma dochucení např. rýže), celozrnné výrobky

– potraviny které můžete přijímat v omezeném množství: káva, slabý černý čaj, minerálky s vyšším obsahem minerálů, máslo a máslové krémy, sladkovodní ryby (+ tuňák), libové hověží, vařená šunka, smažený sýr, vařené vejce, květák, houby, fazole, rýže (hnědá), tvarohové a bramborové knedlíky, tučnější dorty a zmrzliny, výrobky z bílé mouky

– doporučené potraviny: ovocné šťávy a limonády, rostlinné tuky a oleje které neprošly varem (oleje po vystavení vysokým teplotám žluknou, žluklé tuky rychle ničí vitamin E, což má za následek zvýšenou tvorbu kyseliny močové), mléčné výrobky, zelenina a ovoce, tmavé i bílé pečivo, koření (petržel, kopr, pažitka, kmín, majoránka), hnědá rýže, kukuřice, vařené zelí nebo kapusta, celer, mrkev, pečené sladké brambory, cibule, datle, čerstvá dužina z kokosu, avokády, med, hrozinky, zakysané mléčné výrobky (jogurt, tvarohový farmářský sýr, kysaná smetana), čerstvé kaštany / mandle (ne pražené ani vařené), banány, hrušky, jahody, třešně, pomeranče, kiwi, grepy, čerstvé neslazené ovocné džusy (vyjma brusinkových)

– vyhněte se alkoholu, zejména pivu které obsahuje veliké množství purinů a rovněž červenému vínu

hodně důležité jsou také přírodní prostředky na DNU, např. přípravek RENOL

 

2 komentáře to “dna – dieta”

  1. dieta na masę napsal:

    Państwa opis jest naprawdę imponujący aby trzymać tak dalej.

  2. Radka Černa napsal:

    DOBRY DEN MOHU JIST KYSANE ZELI DEKUJI CERNA

Leave a Reply